Αυτή την εβδομάδα που μας πέρασε ασχοληθήκαμε με το Κύκλο ζωής των φυτών!!!!! σκοπός μου να αντιληφθούν την κυκλική φύση ανάπτυξης των φυτών (σπόρος φυτό-φυτό-σπόρος) και όχι ως μια ασυνεχή διαδικασία προς την μία ή την άλλη κατεύθυνση . Ξεκινήσαμε με την παρατήρηση και τον εμπειρικό έλεγχο.....<< Ένα καλάθι γεμάτο με φρούτα!!!!>>
τα παιδιά περιεργάζονται το καλάθι,συζητούν για το περιεχόμενό του!!!! εισαγωγή της έννοιας καρπός -φυτό-δέντρο !!! Στην ερώτηση Γιατί τα φυτά φτιάχνουν καρπούς ; (Αυθόρμητες ιδέες των παιδιών) τα παιδιά είπαν διάφορες απαντήσεις του τύπου : (για να τα τρώμε ! για να είναι πιο όμορφα!κλπ
Τι θα μας βοηθούσε να καταλάβουμε γιατί φτιάχνουν καρπούς.....;
Για να δούμε τι έχουν μέσα........... (χωριζόμαστε σε ομάδες)..... τους κόβουμε...
κάθε ομάδα βρίσκει και ξεχωρίζει τα σποράκια σε ένα πιατάκι.....
παρατηρούν προσεκτικά και με μεγενθυντικό φακό τα σποράκια!!!!! εντοπίζουν και συνειδητοποιούν ότι όλες οι ομάδες βρήκαν σποράκια μέσα στους καρπούς!!!!
Ξαναγυρίζοντας στο ερώτημα Γιατί τα φυτά φτιάχνουν καρπούς ; τα περισσότερα παιδιά αυτή την φορά είπαν για να φυλάνε μέσα τους σπόρους τους!!!!! συνεχίζω με την ερώτηση Τι πιστεύετε ,κάνει τόσο πολύτιμους τους σπόρους ώστε να τους φυλάνε τόσο καλά οι καρποί; .... η απάντηση δεν άργησε να έρθει και ήταν η αναμενώμενη.....γιατί ..<<Αν το σποράκι μπει στο χώμα μπορεί να μεγαλώσει και να γίνει νέο φυτό!!!!!!!!!!!!!!>>
τα παιδιά βάζουν σε σειρά τις εικόνες ανάπτυξης ενός σπόρου-προερχόμενου από έναν καρπό(μήλο)-σε ένα φυτό!!!!
φτάνουμε στο συμπέρασμα : Ο σπόρος δίνει το φυτό και το φυτό το σπόρο.....και πάλι απ΄την αρχή!!!!!
όλα τα παιδιά έπαιξαν με τις κάρτες και με ευκολία έβαλαν τα στάδια του κύκλου της μηλιάς στη σωστή σειρά...(μετάβαση από την γραμμική στην κυκλική αναπαράσταση)
Αποτύπωση της γραμμικής αναπαράστασης με τα στάδια ανάπτυξης σε φύλλο εργασίας !!!
Φτιάχνουμε τις δικές μας Μηλιές.......(παιδί Δημιουργία κ Έκφραση)
Βάζουμε και μηλαράκια.....
Ποιήματα,αινίγματα,λαχνίσματα,παροιμίες και πολλές μηλο-ιστορίες........!!!!! Τα μηλαράκια όμως δεν αρέσουν μόνο στα παιδάκια !!!!!.....αλλά και στα......
........μικρά σκουληκάκια!!!!!!
μεγάλη επιτυχία τα σκουληκάκια!!!!!!
Συνεχίσαμε με τα υπόλοιπα φρούτα μας.........
Ομαδοποιήσεις........(παιδί και Μαθηματικά)
Μετράμε και γράφουμε τους αριθμούς......(Παιδί και Μαθηματικά)
Φτιάχνουμε και το πάγκο του μανάβη!!!!! τα φρούτα με σειρά ,γράφουμε και τις τιμές...έτοιμο το μανάβικό μας!!!!
Αφού παίξαμε,τραγουδήσαμε και χορέψαμε (μήλο μου κόκκινο,το χοντρό μπιζέλι,παρέλαση των φρούτων κλπ......)είδαμε στον η/υ πίνακες ζωγραφικής με φρούτα ,είδαμε λαικές ,μιλήσαμε για την αξία των φρούτων και τις βιταμίνες τους......ήρθε η ώρα για μια νόστιμη φρουτοσαλάτα!!!!!!!
'Ετοιμη η φρουτοσαλάτα μας!!!!!
και αφού απολαύσαμε και πήραμε όλες τις βιταμίνες από τα φρούτα μας..... γράψαμε και την συνταγή μας!!!!!
Να! και η συνταγή μας!!!!( παιδί και Γλώσσα)
Και όπως καταλαβαίνετε αφού φάγαμε όλα τα φρούτα μας, μείνανε μόνα τους, κάπου εκεί στη γωνιά του φθινοπώρου τα σποράκια μας!!!!!
Μήπως να δοκιμάζαμε αν είναι αλήθεια όσα είπαμε για τους σπόρους .....Τι μπορούμε να κάνουμε ,για να δούμε αν ο σπόρος ,θα μας δώσει ένα νέο φυτό; ......ας δοκιμάσουμε λοιπόν (πείραμα).....τι θα χρειαστούμε νερό ,χώμα σποράκια και γλαστράκια......
Γινόμαστε και εμείς μικροί γεωργοί.........
και η σπορά αρχίζει........
Τα σποράκια τα φυτέψαμε... και το κάθε παιδάκι είναι τώρα υπεύθυνο για το γλαστράκι του ...(γράψανε τα ονοματάκια τους και βάλανε καλαμάκια για τις μετρήσεις τους)
Μιλήσαμε για την διαδικασία της σποράς μια δύσκολη και κοπιαστική γεωργική εργασία!!! Πώς γινόταν παλιά και πώς σήμερα με τα σύγχρονα μέσα και εργαλεία(είδαμε πολλές εικόνες στον η/υ),μιλήσαμε επίσης για τα είδη των σπόρων και είπαμε ,ότι από τους σπόρους φυτρώνουν τα λαχανικά,τα όσπρια τα λουλούδια κλπ.....
Μετρήσαμε και βάλαμε τόσους σπόρους όσους λέει ο αριθμός σε κάθε τσουβάλι (Παιδί και Μαθηματικά)
Είπαμε για την θεά Δήμητρα και την αρπαγή της Περσεφόνης από την Μυθολογία, (Παιδί και Γλώσσα) Διαβάσαμε για έθιμα του τόπου μας που συνδέονται με τη σπορά( Παιδί και Περιβάλλον)
Τραγουδήσαμε και παίξαμε το γνωστό τραγούδι: Ο Γεωργός πάει στον αγρό...!!κλπ....φιάξαμε και τους γεωργούς μας.......
Και αφού φτιάξαμε και τους γεωργούς μας ,τελειώσαμε και το μικρό μας φυτώριο!!!!!!
Χρησιμοποιήσαμε σπόρους από φακές και φασόλια και στην ερώτηση Τι θα χρειαστούν τα φυτάκια μας για να μεγαλώσουν; ......συγκεντρώθηκαν γρήγορα οι απαντήσεις των παιδιών......
........νερό ,ήλιο,ζέστη και αγάπη!!!!!!!!!!!!!.... θα περιμένουμε με αγωνία τα αποτελέσματά μας και θα σας τα δείξουμε...... Καλή εβδομάδα!!!!!!
(την παραπάνω θεματική ενότητα << ο κύκλος ζωής των φυτών και παράγοντες αναπτυξής τους>>,προσπάθησα να προσεγγίσω στο λίγο διάστημα μιας εβδομάδας και βασίστηκα στο σχεδιασμό ,το περιεχόμενο και την εφαρμογή μιας Διδακτικής Μαθησιακής ακολουθίας Διερευνητικού χαρακτήρα που έκανα πέρυσι στα πλαίσια του Προγράμματος fibonacci project Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η Πανεπιστήμιο Πατρών ).
τα παιδιά περιεργάζονται το καλάθι,συζητούν για το περιεχόμενό του!!!! εισαγωγή της έννοιας καρπός -φυτό-δέντρο !!! Στην ερώτηση Γιατί τα φυτά φτιάχνουν καρπούς ; (Αυθόρμητες ιδέες των παιδιών) τα παιδιά είπαν διάφορες απαντήσεις του τύπου : (για να τα τρώμε ! για να είναι πιο όμορφα!κλπ
Τι θα μας βοηθούσε να καταλάβουμε γιατί φτιάχνουν καρπούς.....;
παρατηρούν τους σπόρους .....
παρατηρούν προσεκτικά και με μεγενθυντικό φακό τα σποράκια!!!!! εντοπίζουν και συνειδητοποιούν ότι όλες οι ομάδες βρήκαν σποράκια μέσα στους καρπούς!!!!
Ξαναγυρίζοντας στο ερώτημα Γιατί τα φυτά φτιάχνουν καρπούς ; τα περισσότερα παιδιά αυτή την φορά είπαν για να φυλάνε μέσα τους σπόρους τους!!!!! συνεχίζω με την ερώτηση Τι πιστεύετε ,κάνει τόσο πολύτιμους τους σπόρους ώστε να τους φυλάνε τόσο καλά οι καρποί; .... η απάντηση δεν άργησε να έρθει και ήταν η αναμενώμενη.....γιατί ..<<Αν το σποράκι μπει στο χώμα μπορεί να μεγαλώσει και να γίνει νέο φυτό!!!!!!!!!!!!!!>>
τα παιδιά βάζουν σε σειρά τις εικόνες ανάπτυξης ενός σπόρου-προερχόμενου από έναν καρπό(μήλο)-σε ένα φυτό!!!!
φτάνουμε στο συμπέρασμα : Ο σπόρος δίνει το φυτό και το φυτό το σπόρο.....και πάλι απ΄την αρχή!!!!!
όλα τα παιδιά έπαιξαν με τις κάρτες και με ευκολία έβαλαν τα στάδια του κύκλου της μηλιάς στη σωστή σειρά...(μετάβαση από την γραμμική στην κυκλική αναπαράσταση)
Αποτύπωση της γραμμικής αναπαράστασης με τα στάδια ανάπτυξης σε φύλλο εργασίας !!!
Φτιάχνουμε τις δικές μας Μηλιές.......(παιδί Δημιουργία κ Έκφραση)
Βάζουμε και μηλαράκια.....
Ποιήματα,αινίγματα,λαχνίσματα,παροιμίες και πολλές μηλο-ιστορίες........!!!!! Τα μηλαράκια όμως δεν αρέσουν μόνο στα παιδάκια !!!!!.....αλλά και στα......
........μικρά σκουληκάκια!!!!!!
μεγάλη επιτυχία τα σκουληκάκια!!!!!!
Συνεχίσαμε με τα υπόλοιπα φρούτα μας.........
Ομαδοποιήσεις........(παιδί και Μαθηματικά)
Μετράμε και γράφουμε τους αριθμούς......(Παιδί και Μαθηματικά)
Φτιάχνουμε και το πάγκο του μανάβη!!!!! τα φρούτα με σειρά ,γράφουμε και τις τιμές...έτοιμο το μανάβικό μας!!!!
Αφού παίξαμε,τραγουδήσαμε και χορέψαμε (μήλο μου κόκκινο,το χοντρό μπιζέλι,παρέλαση των φρούτων κλπ......)είδαμε στον η/υ πίνακες ζωγραφικής με φρούτα ,είδαμε λαικές ,μιλήσαμε για την αξία των φρούτων και τις βιταμίνες τους......ήρθε η ώρα για μια νόστιμη φρουτοσαλάτα!!!!!!!
'Ετοιμη η φρουτοσαλάτα μας!!!!!
και αφού απολαύσαμε και πήραμε όλες τις βιταμίνες από τα φρούτα μας..... γράψαμε και την συνταγή μας!!!!!
Να! και η συνταγή μας!!!!( παιδί και Γλώσσα)
Και όπως καταλαβαίνετε αφού φάγαμε όλα τα φρούτα μας, μείνανε μόνα τους, κάπου εκεί στη γωνιά του φθινοπώρου τα σποράκια μας!!!!!
Μήπως να δοκιμάζαμε αν είναι αλήθεια όσα είπαμε για τους σπόρους .....Τι μπορούμε να κάνουμε ,για να δούμε αν ο σπόρος ,θα μας δώσει ένα νέο φυτό; ......ας δοκιμάσουμε λοιπόν (πείραμα).....τι θα χρειαστούμε νερό ,χώμα σποράκια και γλαστράκια......
Γινόμαστε και εμείς μικροί γεωργοί.........
και η σπορά αρχίζει........
Τα σποράκια τα φυτέψαμε... και το κάθε παιδάκι είναι τώρα υπεύθυνο για το γλαστράκι του ...(γράψανε τα ονοματάκια τους και βάλανε καλαμάκια για τις μετρήσεις τους)
Μιλήσαμε για την διαδικασία της σποράς μια δύσκολη και κοπιαστική γεωργική εργασία!!! Πώς γινόταν παλιά και πώς σήμερα με τα σύγχρονα μέσα και εργαλεία(είδαμε πολλές εικόνες στον η/υ),μιλήσαμε επίσης για τα είδη των σπόρων και είπαμε ,ότι από τους σπόρους φυτρώνουν τα λαχανικά,τα όσπρια τα λουλούδια κλπ.....
Μετρήσαμε και βάλαμε τόσους σπόρους όσους λέει ο αριθμός σε κάθε τσουβάλι (Παιδί και Μαθηματικά)
Είπαμε για την θεά Δήμητρα και την αρπαγή της Περσεφόνης από την Μυθολογία, (Παιδί και Γλώσσα) Διαβάσαμε για έθιμα του τόπου μας που συνδέονται με τη σπορά( Παιδί και Περιβάλλον)
Τραγουδήσαμε και παίξαμε το γνωστό τραγούδι: Ο Γεωργός πάει στον αγρό...!!κλπ....φιάξαμε και τους γεωργούς μας.......
Και αφού φτιάξαμε και τους γεωργούς μας ,τελειώσαμε και το μικρό μας φυτώριο!!!!!!
Χρησιμοποιήσαμε σπόρους από φακές και φασόλια και στην ερώτηση Τι θα χρειαστούν τα φυτάκια μας για να μεγαλώσουν; ......συγκεντρώθηκαν γρήγορα οι απαντήσεις των παιδιών......
........νερό ,ήλιο,ζέστη και αγάπη!!!!!!!!!!!!!.... θα περιμένουμε με αγωνία τα αποτελέσματά μας και θα σας τα δείξουμε...... Καλή εβδομάδα!!!!!!
(την παραπάνω θεματική ενότητα << ο κύκλος ζωής των φυτών και παράγοντες αναπτυξής τους>>,προσπάθησα να προσεγγίσω στο λίγο διάστημα μιας εβδομάδας και βασίστηκα στο σχεδιασμό ,το περιεχόμενο και την εφαρμογή μιας Διδακτικής Μαθησιακής ακολουθίας Διερευνητικού χαρακτήρα που έκανα πέρυσι στα πλαίσια του Προγράμματος fibonacci project Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η Πανεπιστήμιο Πατρών ).
Εξαιρετική δουλειά! Μπράβο σας!
ΑπάντησηΔιαγραφήολοκληρωμενο πράγματι μπράβο σας!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι άλλο να κάνουμε πια εμείς οι νηπιαγωγοί?Άξια!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠλήρης προσέγγιση!Μπράβο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο φοβερά δουλέψατε το θέμα με τα παιδιά! Τέλεις οι κατασκευες! Καλή συνέχεια!
ΑπάντησηΔιαγραφήKanate poly kali doyleia maria! synxarhthria!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ κορίτσια για τα καλά σας λόγια!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟλοκληρωμένη προσέγγιση!!!!! Μπράβο σας!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή